فرادید[فتوبلاگ امیر مینابیان]

فتوبلاگ امیر مینابیان

فرادید[فتوبلاگ امیر مینابیان]

فتوبلاگ امیر مینابیان

تنگ چوگان

کازرون تیر

۱۳۸۸





یک منتقدبا بیان این که «درباره الی...» فیلمی نیست که برای گیشه ساخته شده باشد، گفت: این فیلم متعلق به سینمای سالم و اندیشمند ایرانی است که به تماشاگر احترام می گذارد.
«کیوان کثیریان» نایب‌رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفت‌و گو با خبرنگار سینمای فارس در مورد فیلم «درباره الی...»ساخته اصغر فرهادی، گفت: «درباره الی...» قابل قیاس با دیگر فیلم های اکران شده نیست. این فیلم با توجه به وقایعی که در جامعه جریان دارد، اکران شده و نمی‌توان انتظار عجیبی از گیشه «درباره الی...» داشت.
وی در ادامه افزود: «درباره الی...» متعلق به سینمای سالم و اندیشمند ایرانی است و سینمایی که به تماشاگر احترام می‌گذارد. «درباره الی...» حرفی برای گفتن دارد، با دقت بالایی به جزئیات می‌پردازد و فیلمی نیست که برای گیشه ساخته شده باشد. فروش خوب «درباره الی...» برای سینمای ایران خوشحال‌کننده است.
کثیریان تصریح کرد: فروش بالای یک فیلم، خوب است ولی قیمت دارد. «اصغر فرهادی» در کارهای قبل خود نشان داد که برای فروش بالا به هر امری متوسل نمی‌شود و «درباره الی...» فیلم قابل احترامی است و به همین دلیل، سینمای ایران به ساخت این قبیل فیلم‌ها نیازمند است.
این منتقد در ادامه افزود: «درباره الی...» برای فروش ساخته نشده و اگر از نظر گیشه فروش خوبی داشته باشد باید گفت خوشا به حال سینمای ایران.
کثیریان گفت: به عقیده بنده و بسیاری از منتقدان با توجه به تجربیاتی که از «اصغر فرهادی» در سینمای ایران دیده شده (از جمله قدرت در فیلمنامه، بازی‌ها و...) وی به یک پختگی در شیوه هدایت بازیگران، داستان‌گویی و ایجاد لحظه‌های سینمایی دست یافته است و تمامی این مسائل در کنار عوامل دیگر باعث می‌شود «درباره الی...» یک سر وگردن از دیگر فیلم‌ها بالاتر باشد.
کثیریان ادامه داد: «درباره الی...» داستان ساده‌ای دارد و دچار پیچیدگی نیست. اتفاق‌های داستان قرار است واکنش‌های آدم‌های مختلف را نشان دهد و بخش اعظمی از فیلم به بررسی واکنش‌های اشخاص می‌پردازد. همچنین شخصیت‌ها در طول داستان بیشتر و بهتر به مخاطب شناسانده می‌شوند.
وی در مورد بازی‌ها افزود: یکی از عوامل موفقیت «درباره الی...»، بازی‌هایی است که توسط بازیگران ارائه شده است و دلیل اصلی این امر شخصیت‌پردازی‌هایی است که در فیلمنامه برای نقش‌ها تدارک دیده شده است. در کنار این قضیه، هماهنگی بازیگران از نقاط قوت «درباره الی...» است.
وی در مورد فیلمنامه «درباره الی...»،افزود: فیلمنامه «درباره الی...» شخصیت‌های اصلی و فرعی ندارد و برای تمامی شخصیت‌ها به یک اندازه شخصیت‌پردازی انجام می‌شود. همچنین فیلمنامه برای ارائه بازی‌ها و هنرنمایی‌ها به بازیگران مجال داده است. هماهنگی بازیگران سبب شده در موقعیت‌های گوناگون، یک گروه انسجام‌یافته از بازیگری را مشاهده کنیم. در این فیلم حتی بازیگرانی که مطرح نبودند در کنار دیگر بازیگران توانسته‌اند به خوبی مطرح شوند.
این منتقد ادامه داد: این فیلم بی‌جهت به مخاطب اطلاعات نمی‌دهد، هنر بازیگران را به رخ نمی‌کشد، اتفاقات را بر سر تماشاگر خالی نمی‌کند و همه چیز به موقع نمایش گذاشته می‌شود. به نظر من این امر، یکی از امتیازات فیلمنامه و کارگردانی است.
وی در پایان افزود: فیلمنامه «درباره الی...» جزئی‌نگر است، کیفیت بالایی دارد و از هر چیزی به راحتی نمی‌گذرد. همچنین باید گفت فیلمنامه «درباره الی...»کاملاً باورپذیر است.